X-T2 na regatě plachetnic

Mnoho let jsem fotil plachetnice pro jejich krásu. Obvykle to bylo pro Yachting Revue, německý Multihull a také někdy pro soukromé zákazníky. Je to moje srdeční téma, kterému jsem věnoval jednu autorskou výstavu fotografií. Bylo jen otázkou času, kdy vezmu Fuji na focení lodí, které stejně jako každá jiná disciplína má svoji krásu i specifická úskalí. Sám jsem byl zvědavý, jak to Fuji zvládne.

Vzal jsem si k vodě X-E2 a objektiv XF 50-140/2,8. Před zahájením regaty jsem si zkusil několik různých nastavení a nakonec jsem se rozhodl pro konzervativní volby. Clona 5,6; kvalita: RAW/FINE; ISO AUTO 200-800; DR AUTO; simulace Provia; redukce šumu -2; Stíny 0; jasy +2; color +1; ostrost 0. Abych si ušetřil práci při zpracování fotek, hned na místě jsem provedl vyvážení bílé. (EVF je k nezaplacení). Expoziční čas jsem nechal na „A“, protože jsem si byl jistý, že vzhledem ke slunečnému počasí nastaví expoziční automatika dostatečně krátké časy.

Během focení intenzívně svítilo slunce z jasné oblohy a tak jsem měl trochu obavu z expozice kontrastních objektů s bílými plachtami a tmavým trupem. Nakonec jsem díky EVF mohl nastavit korekci +/-EV podle jasu v plachtách pro každý snímek ještě před stisknutím spouště. Nebudu tvrdit, že se mi vždy povedlo správně kompenzovat, ale odpad snímků s přepalem byl opravdu minimální, zejména s ohledem na velké bílé plochy v záběru. Na expozici pozadí jsem rezignoval. Důležité byly lodě.

Doma na monitoru jsem zjistil, že pro tento typ snímků bylo správné ukládat na kartu  také formát RAW. Přece jen dynamický rozsah je dost velký a v postprocesu se lépe pracovalo s RAWy.

Objektiv 50-140 podával vynikající výkon, ale ukázalo se, že byl krátký a mnohem lépe by se hodilo použití delšího ohniska – např. XF 100-400. Ani nasazení kombinace 50-140 + TC 1,4x by celkovou situaci významně nezlepšilo. Funkce AF byla nastavena na Zónové ostření 3×3 s aktivovanou funkcí Předběž. AF a v režimu AF-S. Odpad špatně zaostřených fotografií se pohyboval okolo 10%, což je z mého pohledu přijatelné.

Něco na závěr: clona 5,6 dobře pokrývala hloubku ostrosti potřebnou k vykreslení hlavní scény záběru; expoziční časy za slunečného počasí jsou dostatečně krátké (při zatažené obloze, nebo v dešti bych asi nastavil pevnou hodnotu okolo 1/320 až 1/400); ohnisko 50-140 je pro focení ze břehu krátké, ale při využití foto člunu by mohlo stačit (ideálně XF 100-400); reálná automaticky nastavená hodnota DR nepřekročila DR200; AUTO ISO by stačilo v hodnotě 200-400 s minimálním přípustným časem 1/400.

Focení jsem si báječně užil a Fujina mi udělala radost

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *